Karpaltunnelsyndrom

Jepp då var det dags för ett nytt graviditetssymtom. Jag har under den senaste veckan känt händerna domna bort främst under nattetid. Sticker & gör ont i dem. vaknar av det till och med så sömnen har inte varit den bästa. Dock har det försvunnit under morgonen/förmiddagarna men inte idag. Högerhanden är helt muppig, gör ont och känns torr och märklig. Så jag har ställt in jobbcoachning och försöker ta det lite lugnt. Det här har jag INTE tid med nu. Måste fixa med examinationsarbetet & dessutom jobba.

Nåja efter samtal med min barnmorska så har hon skickat remiss till arbetsterapeuten för utprovning av handledsskenor. Förhoppningsvis hinner de återkomma innan jul men troligtvis inte. Jag har bett Fredrik hämta upp mig efter jobbet för en tripp till apoteket & se om de har några tips till mig så länge.


..."Ett ökat tryck mot nerven ger en domnings- och stickkänsla ut i tumme och fingrar utom i lillfingret. Smärtan kan även stråla upp mot axeln.

Besvären är vanligast på nätterna. Känseln i de fingrar som är drabbade kan i ett senare skede försämras, liksom känseln i vissa muskler på tumsidan av handen.

Gravida kvinnor kan drabbas av karpaltunnelsyndrom. Det vanligaste är att det uppkommer efter den sjätte graviditetsmånaden.

Under graviditeten ökar hormontillströmningen i kroppen som i sin tur gör att det samlas mer vätska i kroppens vävnader vilket orsakar tryck på medianusnerven.

Oftast försvinner besvären av sig själva efter förlossningen."

Lånat från varguiden.se



Kommentarer
Postat av: Johanna

usch, verkligen en trälig "biverkning" av att vara gravid eftersom man är oerhört handikappad utan sina händer!

2009-12-17 @ 14:09:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback