Bebbe countdown continues

Imorgon går jag in i vecka 37 och har 20 dagar kvar till beräknat nedsläpp. Jag hoppas att bebben håller tidsplanen eller kikar ut lite tidigare. Nu börjar jag bli otålig *ler brett*



Gravidosaurusen Om barnet skulle födas nu räknas det som fullgånget. Barnet är moget och väl förberett för livet utanför livmodern.Nu är det inte så långt kvar och föräldraledigheten har börjat för de flesta (Jepp, märkligt men sant...ska dock förbi skolan en sväng på onsdag).

De flesta barn ligger med huvudet i bäckenet (långt ner med huvvet ligger min bebbe), 4 procent ligger med stjärten före. Huvudet - eller stjärten - tränger ner i bäckenet och fixerar sig. Tidpunkten varierar dock mycket, hos en förstföderska kan huvudet redan vara fixerat sedan flera veckor och hos en omföderska är det inte helt ovanligt att det sker först i samband med att förlossningen startar.

Nattsömnen är inte så god som tidigare. Antingen måste du gå upp och kissa eller så sparkar ditt barn så att du inte kan sova (som sagt, no shit Sherlock).

Det är vanligt med ryggbesvär särskilt under senare delen av graviditeten, då kan det vara skönt att vila ryggen genom att ligga ner en stund. Bäst är att ligga på sidan med ena eller både benen böjda och en kudde mellan benen som stöd (jo tack, kuddar går åt).

 

Busbebben
I vecka 37 är medelkroppslängden 49 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3000 gr. Huvudets omkrets är 34 cm. Från och med den här veckan är inte ditt barn för tidigt född (så det är ok att komma ut nu!). De mesta av lanugohåret är borta. Lungorna har mognat. Barnet sväljer fostervatten och kissar, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten.

Vid födelsen har ditt barn 300 ben i kroppen medan vuxna har 206, flera är ganska mjuka till en början. Vissa av benen växer samman i barndomen.

Från growingpeople.se

 


 

Idag var vi tillsammans med Linda & Andreas och kollade på det där huset jag länkat till innan. Om vi säger så här, det såg definitivt bättre ut på bilderna är i verkligheten. Fantastisk planlösning men satan vilken fuskrenovering. Sen är läget inte helt ultimat. Hursomhelst var det iallafall roligt att gå på vår första husvisning ihop...även om Fredrik knappast håller med om det. Han var ju bakis efter gårdagens whiskyprovning *ler*

 

Efter veckohandling och softande framför "Zombieland" ställde jag mig och lagade värsta jättekastrullen med chili. Så nu finns det till lunch imorgon samt ett gäng matlådor att stoppa i frysen. Bra att ha när bebben kommer och vi får lite annat att filura på än matlagning.

 

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

haha :) du boar på hög nivå.. själv fick jag dille på att baka när jag skulle ha Dante, muffins, banankakor och allt skulle in i frysen till bebis... tror nog att hälften faktiskt finns kvar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback